Onze eerste ervaringen met onderwijs op afstand

We gaan week twee in van de schoolsluiting als gevolg van de coronacrisis. Na een week van lesgeven op afstand maken we de balans op. Want wat was het een onwerkelijke week en wat ziet ons dagelijks leven er ineens anders uit! Nadat op zondag 15 maart bekend werd dat de scholen maandag niet open zouden gaan, moest er in korte tijd geschakeld en gehandeld worden. Door ouders, leerlingen én het team van Maupertuus. Dat we onderwijs wilden en moesten blijven geven, stond als een paal boven water. Maar hoe we dat gingen organiseren, voor zo’n diverse groep leerlingen die allemaal hun eigen maatpak hebben binnen ons onderwijs? 

Een flinke uitdaging, die we met liefde zijn aangegaan. Gelukkig is het team gewend om flexibel onderwijs te geven en te roeien met de riemen die ze hebben. Die vaardigheden komen nu goed van pas en maken dat zorg en onderwijs door creatief te denken toch doorgang kunnen vinden.

Op maandag is het team bij elkaar gekomen om plannen te smeden. De hele dag zijn er lespakketten gemaakt, instructies geschreven, roosters opgesteld en de benodigde online tools geïnstalleerd. Ouders en leerlingen kwamen in vooraf rondgemailde tijdsslots langs om materialen op te halen. Wat fijn dat iedereen zich zo goed aan de afspraken hield, dat hielp enorm. 

Joke, mentor van havo 5: “Hadden we een jaar geleden gezegd dat we online zouden gaan werken, dan had dat heel wat voeten in de aarde gehad. We zouden er met z’n allen waarschijnlijk behoorlijk tegenop gezien hebben… Maar kijk hoe snel en super iedereen met elkaar zorgt dat dit werkt. En de leerlingen werken ook super mee!”

Samen zoeken naar oplossingen

Woensdag zijn alle leerlingen gestart met onderwijs op afstand. Per klas en per leerling bekijkt de mentor, juf of meester – in overleg met ouders en/of leerling – steeds wat haalbaar is en welke vorm van onderwijs op afstand het beste werkt. Daarbij is persoonlijk contact heel belangrijk. Het team is de hele week bereikbaar voor uitleg en houdt via (beeld)bellen, mail en chatten een vinger aan de pols. Ook in tijden van corona geldt dat wij passend onderwijs bieden aan elke leerling. 

In het voortgezet onderwijs worden de lessen online gegeven volgens het rooster. De leerlingen vinden het huiswerk in Somtoday zoals ze gewend zijn. Het videobellen met een hele klas vraagt wat oefening, maar is leerzaam. Voor de docenten is het fijn om te zien hoe de leerlingen erbij zitten. Enthousiasme en inzet lijken de boventoon te voeren. Gelukkig blijft er ook nu ruimte voor de vertrouwde gezelligheid en humor. 

De basisschoolleerlingen hebben lespakketten meegekregen met genoeg werk voor de komende tijd. Ook voor de basisschool bekijken we waar het mogelijk is om online lessen te verzorgen. Zo hebben de leerlingen van Maupertussen (het tussenjaar voor hoogbegaafde kinderen) dagelijks een belmoment met de mentor en worden de lessen sociale vaardigheden ‘klassikaal op afstand’ via Microsoft Teams gegeven. Het team leert hierin met grote stappen, want digitaal lesgeven is voor de meesten van ons compleet nieuw. 

Nianka, mentor van Maupertussen “Nadat het bericht kwam dat we toch dicht zouden gaan, was het snel schakelen. Tof om te zien hoe zo’n situatie alle collega’s bijeenbrengt. Iedereen zoekt elkaar op om elkaar op weg te helpen en ervaringen te delen. Als je twee maanden geleden had gezegd dat iedereen nu digitaal les zou geven, had ik waarschijnlijk hard gelachen, maar het is toch maar mooi binnen een paar dagen gerealiseerd! De eerste videogesprekken met de leerlingen waren best even wennen. Hoe gaat het met je? Waar kan ik je bij helpen? Heb je je rooster kunnen vinden? Wat lukt allemaal? Hoe pak je het aan? De instructies gaan niet helemaal zoals ze normaal gewend zijn. Er zullen vast nog wat dingen mis gaan, maar ach, van fouten maken leren we… Het is fijn dat deze noodoplossing er is. Toch hoop ik snel weer ‘gewoon’ met alle leerlingen in de klas te zitten.

Ook de zorg en persoonlijke begeleiding worden voortgezet

Het team van psychologen en pedagogen blijft via (beeld)bellen of chat bereikbaar voor de wekelijkse een-op-een begeleiding van de leerlingen. Uiteraard gebeurt dit via AVG-proof kanalen. 

Femke, psycholoog: “We vinden het heel belangrijk om in deze roerige tijden een vinger aan de pols te houden bij onze – soms kwetsbare –  leerlingen. We merken dat sommigen het prettig vinden om hun verhaal kwijt te kunnen, omdat de berichten en beelden uit het nieuws op hen veel indruk maken. Of dat ze wel een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken, nu er van hun zelfdiscipline zo veel gevraagd wordt. Zie maar eens tot werken te komen in zo’n afleidende omgeving als je eigen huiskamer, terwijl je je zorgen maakt over de toekomst en je eigen familie. We zien dat sommige leerlingen heel veel last hebben van de onzekerheid. Ook wij kunnen helaas geen zekerheid geven over hoe deze crisis gaat aflopen en wanneer onze school weer open gaat. Maar we kunnen ze wel hun verhaal laten doen en een hart onder de riem steken. Daarom zetten we onze behandelingen online voort. De leerlingen krijgen persoonlijk en oplossingsgericht advies, bijvoorbeeld over het plannen en organiseren van hun werk. Ook het reduceren van stress door middel van helpende gedachten en ontspanningsoefeningen krijgt extra aandacht. Verder denken we met ouders mee hoe ze toch structuur kunnen creëren en hulp kunnen bieden aan hun kind tijdens het werken.”

Een hart onder de riem voor alle thuisonderwijzende ouders

We beseffen ons dat dit ook voor ouders een pittige tijd is. Ineens moeten de kinderen thuis aan het werk gezet worden en zitten gezinnen dicht op elkaar, terwijl ouders zelf ook hun werk gedaan moeten zien te krijgen. Dat vraagt veel van iedereen! Op onze website delen we tips over hoe in deze situatie thuisonderwijs te bieden. We willen alle ouders op het hart drukken: neem in deze bizarre tijd vooral de rust en ruimte om een manier te vinden die voor jullie gezin werkt. Jullie taak is bijna onmogelijk, dus wees niet te streng voor jezelf en elkaar. Ook op school lukt het niet altijd om aan al het werk toe te komen. Overleg bij zorgen met het team van Maupertuus dat betrokken is bij jouw kind. De docenten en psychologen/pedagogen staan uiteraard klaar om mee te denken als dat wenselijk is. 

We willen iedereen hartelijk bedanken voor alle positieve reacties en berichtjes die we de afgelopen week ontvingen. Dat doet ons ontzettend goed en geeft moed om ook de komende weken met z’n allen weer flink ons best te doen. Hoewel we als team fysiek niet bij elkaar zijn (elke dag is slechts een handjevol docenten op school), is het gevoel van verbondenheid misschien wel sterker dan ooit. We willen er ook de komende weken, ondanks alles, een fijne tijd van maken met elkaar en met onze leerlingen. 

Ouders, blijf ons op de hoogte houden van hoe het gaat en voel je vrij om ons feedback te geven. Wij zijn nooit uitgeleerd, en zeker in deze tijd is er een hoop te ontwikkelen! We wensen al onze leerlingen en hun ouders veel sterkte en gezondheid toe en hopen hen snel weer ‘in real life’ op school te kunnen ontvangen!

Marieke, moeder: “Een groot compliment voor alles wat jullie gedaan hebben en doen. We voelen ons als ouders erg gesteund door school. Het lijkt me lastig om je weg te vinden in het digitaal lesgeven. Bedankt voor de supersnelle communicatie en het heldere plan van aanpak in deze onzekere tijd. Jullie zijn kanjers! Wij hebben gisterenavond met de buurt geapplaudisseerd, ook voor jullie!”

Joost, vader: “Bijzonder hoe doortastend en snel jullie gehandeld hebben. Ook in deze roerige tijden weten jullie goede zorg te leveren. Zonder in de paniekstand te schieten heeft Maupertuus gedaan wat nodig was. Dankzij jullie is onze zoon niet uit het veld geslagen door de hele situatie, maar volgt zijn lessen online en heeft houvast aan zijn mentor en klasgenoten. Voor ons als ouders is dat geweldig om te zien. Chapeau voor jullie team! Jullie begrijpen wat passend onderwijs inhoudt!”